Dag 16: Sacramento

4 augustus 2022 - Medford, Oregon, Verenigde Staten

Donderdag 04 Augustus

Op de planning van vandaag staat Sacramento, daarna voor de overnachting door naar Medford, Oregon.

Het Hotel was echt goed, netjes, schoon, en ik heb goed geslapen. Het ontbijt buffet was klein, maar alles was vers en lekker.

20220804_092737

Het personeel was ook heel vriendelijk en behulpzaam. Napa is een mooie omgeving met vriendelijke mensen. Tijdens het uitchecken vroeg de man of we ook nog ergens een wijnproeverij gingen doen. We zeiden van niet, dat we niet drinken. Ik hoorde hem gewoon denken "wat doen jullie dan hier in Napa!?". Het hotel verkocht streek wijn, we wilden een fles bij ze aanschaffen om mee te nemen, we kregen de fles gratis mee!

20220804_110727Dag Napa

Het was zo'n 2 uur rijden naar Sacramento. Toen we nog niet zo lang onderweg waren hebben we de 2.000 mile aangetikt.

Het viel me op dat het landschap hier behoorlijk vlak is, in de wijde omgeving geen heuvel of berg te zien.

20220804_114944

Aangekomem in Sacramento parkeerden we de auto in "Old Town".

20220804_115709(1)

Het ziet er daar mooi uit met zijn straten met oude gevels. Je hebt er een beetje het gevoel van in een western te zijn. Er zijn nog gebouwen vanuit de tijd van de "goldrush".

20220804_121624

Uiteraard wilden de anderen ook nog winkeltjes ingaan 🙄. Jasmine vond een toverstaf van Hermione, van Harry Potter. Mike nog twee ringen, hij heeft nu om vier vingers een ring. Mike scoorde nog een paar kouwgomballen uit een flipperkastje met kouwgomballen.

20220804_131123

We liepen onder de weg door naar "Downtown".

20220804_142611

Aan deze kant van de weg kwam je echt in een compleet andere wereld. Alles heel modern en strak. Hier staat ook de "State Capitol" van Californië, hier houdt de gouverneur van Californië zijn office. Sacramento is de hoofdstad van Californië. Vlak naast het Capitol staat de "State Library". Beide zijn hele mooie historische gebouwen. De State Capitol is gebouwd tussen 1861 en 1874, de State Library daarvoor in 1850.

20220804_134615State Capitol

20220804_135125State Library

We liepen weer terug richting Old Town en hadden het ongelooflijk heet, het was warmer dan we hadden gedacht dat het zou zijn. Snel hebben we ergens wat verkoelends te drinken gehaald en de mannen uiteraard iets te eten, van Panda Express.

20220804_142536

In Old Town snel de auto weer in voor verkoeling. Deze auto is van binnen best koel, ook als je de airco niet aanzet, die hebben we de afgelopen anderhalve week dan ook nauwelijks aangezet.

Van Sacramento naar Medford, waar we gaan overnachten is het best nog een eind rijden, zo'n  vier en een half tot 5 uur. Eenmaal op de weg lag Mike alweer snel te slapen.

20220804_155022

Hij was die ochtend ook super chagrijnig wakker geworden en lag tussen Napa en Sacramento in ook al te slapen. Olaf en ik waren in een zeer jolige bui en waren ontzettend gek aan het doen. Maakten van de meest stomme dingen op, of langs de weg, foto's. Bij alles wat we zagen riepen we (Olaf en ik), "take picture!". Je had erbij moeten zijn om onze lol te snappen maar de tranen rolden over onze wangen, Jasmine wist echt niet meer hoe ze het hebben moest van het lachen.  We maakten een hoop kabaal en Mike sliep er gewoon doorheen!

Collage_2022-08-05_16_15_48

Op een gegeven moment reden we op een berg en ik dacht dat we een gewone wolk in reden. Maar niks bleek minder waar. Er is daar in de omgeving al dagen lang brand. Het is de ergste brand in Californië van dit jaar. Het is vlak aan de grens met Oregon. Twee dagen ervoor zijn er huizen verwoest door de brand en zijn er 4 mensen omgekomen. Dat was voor ons rechts van de 5 waar wij op reden.

Screenshot_20220804-184125_Chrome20220804-183129

Nu waren er ook actuele branden actief aan de linkerkant van de 5 waar we reden, op zo een beetje dezelfde hoogte.

Screenshot_20220804-184403_Mapsblauwe stip daar rijden wij

Er hing echt een hele dikke rookwolk waar we doorheen reden.

20220804_18324620220804_183730

20220804_184107

Ik vond het best spannend. Op een gegeven moment waren we er voorbij en werd de lucht weer helder blauw.

20220804_18561120220804_185312

Het was nu nog zo een 40 minuutjes rijden tot we bij het hotel zouden zijn. We zijn ook onze 4e staat, Oregon binnen gereden.

Bij het hotel aangekomen zijn we voor het inchecken eerst aan de overkant bij Black Bear gaan eten, voordat het restaurant dicht ging.

20220804_193555

20220805_232258

Na het eten zijn we gaan inchecken en was het alweer bijna tijd om te slapen.

20220804_211514

Morgen maar een klein stukje, dan rijden we naar Eugene, dat is slechts zo'n twee uur en drie kwartier rijden.

1. Marjolein Veen:
    6 augustus 2022
    Heerlijk toch lol hebben zo samen. Foto's
    zijn zeker maf. Mike lijkt op Olaf, die kon ook zoveel en overal slapen op die leeftijd. Die bosbranden zijn daar wel heel erg, zag het op het nieuws. Lijkt me niet prettig daar te rijden. Knuffel van de katten en mij
  2. Ellen Walther:
    7 augustus 2022
    Ja die jongen blijft maar slapen!
    Knuffel terug, aan Boris zal dat vast wel lukken... blijft Luna blazen?
  3. Mark and ashanti:
    6 augustus 2022
    Glad you guys are getting closer. Impressive to be in a car together for 2,000 miles A challenge few can claim victory in.
    See you Monday
  4. Ellen Walther:
    6 augustus 2022
    Yes we are commingvcloser and closer! I am surprised that we are doing so well together!