Dag 15: San Francisco

3 augustus 2022 - Napa, California, Verenigde Staten

woensdag 03 augustus

Vandaag gaan we naar San Francisco. Het is gelukkig niet ver, ongeveer een half uurtje. We hebben van te voren al een parkeergarage gevonden waar we een parkeerplek konden reserveren. We kunnen daar tot 18.00 uur staan voor $15, het ligt om de hoek van Fishermans Wharf, die prijs vinden wij enorm meevallen. In Amsterdam zou je meer kwijt zijn.

Na het ontbijt, wat inbegrepen was, en ook prima, zijn we de brug overgestoken naar San Francisco. Het was er best bewolkt maar dat is geloof ik niet ongewoon daar. Na de auto te hebben geparkeerd liepen we richting Fishermans Wharf. Daar kwamen we terecht op pier 45.

Historische pier 45

Op pier 45 zit een museum, Musée Mécanique, daar zijn allemaal antieke arcadekasten. Op al die kasten kon je ook gewoon spelen. We hebben even op een flipperkast gespeeld. Er was ook een grijpmachine met badeendjes, die moesten we natuurlijk ook uitproberen. Tante Annemarie spaart badeendjes en het is een soort van traditie dat we haar badeendjes geven. Voor $1 mocht je twee keer grijpen. Bij de tweede poging was het raak, we hadden George Washington te pakken!

GrijpmachineEendje

Na alle arcade kasten gezien te hebben was het tijd om weer verder te gaan. Vanaf deze pier zag je ook Alcatraz liggen, volgens Olaf zijn nieuwe huis.

AlcatrazAlcatraz

We liepen verder en zagen en hoorden een man op leeftijd zingen, hij was daar aan het zingen om geld in te zamelen voor zijn kleindochter zodat ze kan studeren. De kids gaven geld, ik stond wat achter, maakte een foto van hem en liep ook door. Hij gaf commentaar dat ik een foto maakte en geen geld gaf. Ouwe brompot!

Muzikant

We kwamen een kraam tegen waar Jasmine en ik een churo namen om te delen, het was een hele lange. Hij viel wat tegen, was een beetje taai. Mike wou al een poosje een Corn dog en kwam deze vandaag daar eindelijk tegen. Hij vond hem erg lekker.

ChuroCorn dog

We probeerden uit te vinden hoe we bij de bekende "Cable Cars" uit konden komen. We besloten om een tram in te stappen naar het centrum. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis in de tram en bus, voor Olaf en mij was het voor ieder $5 voor de gehele dag. Het kaartje geld niet voor de Cabel Cars, die zijn $8 per persoon, ook voor kinderen.

TramTram

Toen we weer uitstapten vonden we al snel een opstapplaats van één van de Cable Cars. Er stond daar een ongelooflijk lange rij, we besloten voor nu om verder te lopen.

Cable Car

We liepen de heuvel op die de Cable Car ook op gaat, dat lopen tegen de steile heuvel op viel niet mee!

Steile hellingSteile hellingSteile helling

Mike begon behoorlijk behoefte aan eten te krijgen, ergens tegen de heuvel op vonden we een boodschappen winkel waar ze ook broodjes verkochten. Olaf en Mike wouden een broodje om te delen. Mike bestelde het broodje en kreeg de waarschuwing van de verkoper dat het wel een heel dik gevuld broodje was, dat het misschien wel teveel zou kunnen zijn. Maar ze zouden hem delen dus heeft hij hem toch besteld. De man vroeg of we Nederlanders waren, hij heeft een Nederlandse vriend en dacht het te kunnen horen. Er waren niet echt zitplaatsen binnen, ook niet buiten, dus staand buiten hebben ze het broodje opgegeten. Het broodje was zeer gevuld met dikke lagen worst en was volgens de mannen echt heerlijk. Ik had een kaas tosti die in een pannetje in de grill was gemaakt en die was ook echt heerlijk.

BroodjeBroodje

We liepen verder en wisten het allemaal niet zo goed meer te vinden. Wel zagen we genoeg Cable Cars rijden.

Cable Car

Uiteindelijk kwamen we er achter dat je overal, bij haltes uiteraard, op kan stappen en ter plekke kunt betalen. Zo hebben we toch nog een tijdje met eentje meegereden.

20220803_15112920220803_150954Ritje Cable Car

Het was er wel erg vol, Jasmine stond in de opening, ik stond buiten waar ook de persoon staat die de hendel bedient voor de rem aan de achterkant. Van hem mochten we daar staan, hij vertelde ons dat niet iedereen dat toestaat. De remmen zijn van hout, er moet behoorlijk geremd worden omdat het zulke steile hellingen zijn en dat ruik je goed. Op een gegeven moment kwam er door het remmen een flinke rookwolk vanaf. Vandaar dat de man zijn gezicht grotendeels bedekt!

20220803_150953

Met deze Cable Car hebben wij de rit gemaakt, we mochten na afloop er nog even in.Cable CarCable Car

Na het uitstappen zijn we nog een stukje door gelopen naar het Golden Gate park en Golden Gate Beach. Daar hadden we een goede kijk op de Golden Gate Bridge. Hoewel het in vergelijking met onze aankomst in San Francisco nu heel mooi stralend weer was, hing er rond de brug wel nog steeds een mist en was de brug lastig te zien.

Golden Gate Bridge

Jasmine en ik zaten bij het smalle strandje, op de rand van een muurtje, te wachten op de mannen die een toilet zochten. Jasmine zou Jasmine niet zijn als ze niet zou zitten lezen.

San Francisco Beach

We liepen verder over een pier die zijn beste tijd had gehad, waar ook het één en ander afgezet was vanwege het ernstige verval.

Vergane pier

Daarvandaan had je wel een heel mooi uitzicht op de Golden Gate Bridge en op Alcatraz.

AlcatrazAlcatrazAlcatrazAchtergrond Golden Gate Bridge

Na foto's te hebben gemaakt zijn we weer terug gelopen naar de auto. Ondertussen nog meer foto's gemaakt...

SkylineSteile straatOlaf en MikeFishermans WharfFishermans WharfGolden Gate Bridge

We zijn over de Golden Gate Bridge San Francisco weer uitgereden.

Golden Gate BridgeGolden Gate BridgeGolden Gate Bridge

Golden Gate Bridge

En dan opweg naar Napa, daar zullen we gaan overnachten. Ongeveer een uur van Napa af stonden we een beetje in de file.

File

San Francisco was wel heel vermoeiend.Slapen

Napa is echt een prachtige omgeving vol met vele druiven velden. Napa staat dan ook bekend om zijn wijngaarden.

WijngaardenWijngaardenWijngaarden

Na te zijn in gecheckt zijn we op zoek gegaan om ergens te gaan eten. Waar we als eerste keken leek het niet zo voor ons. We reden daarna door naar een New York style pizzeria. Mike nam een heerlijke spaghetti, Olaf en Jasmine deelden een mega grote, super lekkere peperoni pizza en ik had een heerlijke Ceaser salade.

Pizza

Avondeten

Daarna weer naar het hotel om te slapen.Rare OlafOlaf kan zich ook nooit gedragen.Hotelkamer

Morgen gaan we een flinke afstand afleggen, zo'n 370 mijl, 592 km. Eerst gaan we naar Sacramento, daarna rijden we door naar Medford voor de overnachting. We zullen tijdens deze rit onze 4e staat binnen rijden,  Oregon. Ook zullen we de 2.000 mijl, 3.200 km, aantikken.

1. Marina:
    5 augustus 2022
    Dit klinkt als weer een mooie dag met vele stappen en veel foto's. Slaap lekker.
  2. Je vader.:
    5 augustus 2022
    Weer een goed verhaal, het was of ik er zelf weer was. Jammer,dat juliie niet naar Alcztraz zijn over gestoken, is zeer interessant. Je kunt zo langzamerhand ook wel een hapjesboek samenstellen. Al met al hebben jullie, op ongeveer 1/3 van de reis al een geweldige reis achter de rug. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Dikke kus van ons
  3. Annemarie walther:
    5 augustus 2022
    Wel een bizondere eend krijg ik
    Wel een naam moet hij zij krijgen dan krijgt hij special plekje is nu dan 185 stuk 😂😂❤️
  4. Ellen Walther:
    7 augustus 2022
    185 😳 dat zijn er een hoop!
    Hij heet George Washington!
  5. Annemarie walther:
    7 augustus 2022